Max utmanar hamburgerbranschen

Luleå I en annonskampanj under parollen Rethink Burgers utmanar hamburgerkedjan Max branschen att arbeta för att motverka de klimatförändringar världen står inför.

Man uppmanar branschen att ta initiativ som minskar klimatavtrycket, till exempel i de hamburgare som serveras. I annonser deklarerar Max att man gärna bjuder på sina recept som konkurrenter får använda, även under egna varumärken.

Samtidigt utmanar Max sig själv genom att sätta ett nytt mål för klimatsmarta måltider: Varannan såld måltid ska år 2022 vara något annat än rött kött.

– Man måste våga tänka om, rethink, sin egen kärnaffär. Greenfamiljen har visat sig bli en enorm framgång. Det viktigaste vi kan göra som restaurangkedja är att få gröna burgare att smaka minst lika bra som röda och det viktigaste vi kan göra för världen är att inspirera fler att ställa om, säger Christoffer Bergfors, vice vd på Max.