2000 säljmöten i Luleå
Arrangemanget som pågått 6-8 juni har lockat 80 researrangörer till Luleå. Deltog gjorde också 90 turismföretag från norra Sverige, Finland och Norge. Plus organisationer och operatörer som Visit Sweden, Innovation Norway och Finnair.
– Vi arrangörer är mer än nöjda. För det första så har intresset från researrangörerna, alltså köparna, varit stort. Att vi lockar till oss 80 internationella researrangörer vittnar om att arktiska Europa är hett, säger Dan Björk, projektledare för den svenska delen av Visit Arctic Europe.
Exempel på företag som deltar är Icehotel, Levi Destination, Kust Hotel & Spa, Thon Hotels och Tromsö Safari.
– Det har varit fantastiskt bra möten även om man är rätt mör nu, mina förväntningar har överträffats. Kvaliteten på mötena har varit jättebra, jag har träffat mest incoming och många köpare från Belgien och Holland, säger Göran Widén, ägare till Brändön Lodge. Han genomförde under mötesdagarna 19 möten med köpare.
Säljmötet är en del av Interregprojektet Visit Arctic Europe. Syftet med projektet är att stärka gränsöverskridande samarbeten och öka inflödet av resenärer till regionen. Swedish Lapland jobbar tillsammans med Northern Norway och Finnish Lapland i projektet.
– I anslutning till mötet i Luleå ordnas visningsresor för 40 stycken speciellt inbjudna researrangörer från tysktalande Europa, USA, Storbritannien och Kina. De får en chans att uppleva och testa lite av det som regionen europeiska Arktis har att erbjuda, säger Dan Björk.