Silverview och Meramedia samarbetar i nationell kampanj

Luleå För ett år sedan arbetade han som snickare, i dag är Jacob Nilsson en av Norrbottens mest kända filmskapare. Hans filmer "The Luleå Way" har nominerats till Placebrander of the Year 2016 och har setts av över en halv miljon människor runt om i världen.

I fredags rivstartade NMWs andra dag med en tidig frukost på Ebeneser. En av morgonens gäster var Jacob Nilsson från Silverview som visade att utbildning inte alltid är vägen till succé. Det var istället hans intresse och passion för filmskapande som fångade intresset från Visit Luleå som kontaktade honom och presenterade honom för Meramedia. Och resten är som de säger, historia.

– Jag har alltid gillat att filma och jag har fått väldigt mycket kunskap genom att vara ute och arbeta. Man lär sig bland annat hur man hanterar människor och får dem att lita på dig. Det är då man får äkta klipp och kan fånga en känsla.

Jacob Nilsson berättar att han har använt sig av ett unikt bildspråk, effektivt tempo och annorlunda perspektiv till Luleå-filmerna. Men han avslöjar också att det har tagit lång tid att filma allt material.

– Jag har faktiskt användning av min erfarenhet som snickare när jag filmar eftersom jag är van att bygga saker och skapa en sorts story i mitt arbete. Men jag tänker inte så mycket på att jag är i en ny bransch, för mig handlar det om att ständigt blicka framåt mot nya mål.

Silverview och Meramedia hittade varandra efter samarbetet med "The Luleå Way" och de har fortsatt att göra filmer tillsammans, både som underentreprenörer och beställare.

– Vi förstår varandra väldigt bra och det är inspirerade att arbeta med Jacob. Just nu arbetar vi bland annat med filmer till Boden Turism, Studieförbundet Vuxenskolan och en kampanj för lärarrekrytering till Kiruna kommun som kommer att gå ut nationellt, säger Viktor Johansson, copywriter på Meramedia.