Petfood blir Trixie Sverige AB
Petfood grundades 1981 och idag importerar, distribuerar och marknadsför de olika foder och produkter inom segmentet för husdjur. Genom åren har både antalet kunder, men även kontor och lager växt. 2010 köpte Maria Lundberg det anrika företaget, men hon fick en tuff start.
- Vår största leverantör bröt vårt samarbete och då försvann cirka 40 miljoner kronor i omsättning. Vi var även tvungna att permittera 15 personer, säger hon och suckar.
Men Maria Lundberg och hennes team bestämde sig för att inte ge upp och 2016 sålde hon en minoritetsdel av Petfood till det tyska företaget Trixie. De finns i 80 länder och är Europas största och starkaste varumärke för husdjurstillbehör.
- Vi har arbetat med dem i flera år och vi känner varandra. Det känns tryggt att de stöttar oss. Men inget har förändrats förutom att jag skriver en rapport till dem varje vecka, säger hon.
Första oktober bytte Petfood namn till Trixie Sverige AB, en medveten strategi för att klara sig i en allt tuffare bransch. Maria Lundberg förklarar att konkurrensen är hård och att det hela tiden kommer nya aktörer.
- Vi ligger egentligen helt fel till geografiskt eftersom våra kunder finns i södra Sverige. Dessutom drivs branschen av fler investmentbolag än småföretagare. Vi kan inte slåss mot dem ensamma, det går inte. Vi måste arbeta med en stor aktör om vi vill finnas kvar, säger hon.
Maria Lundbergs hårda arbete för att behålla sitt företag har gjort avtryck i kommunen. Hon var en av de nominerade i kategorin Årets företagare i Piteå 2017.
- Jag förlorade mot Niclas Wikström, men det gör absolut ingenting. Vi är ganska anonyma eftersom vi arbetar business to business. Det känns fantastiskt roligt att vi blev nominerade – och att folk vet att vi finns, säger hon.
Anna Holmberg
Bildtext: