Norsk fiskindustri behöver dubbelspår på Malmbanan
Den norska fiskerinäringen i Norge och särskilt i Nordnorge kommer att ha en tillväxt på cirka 5 procent per år de kommande åren.
- Den största tillväxten blir i Lofoten, Vesterålen och Senja-området, säger Stig Winther.
Enligt prognoserna kommer det år 2040 att finnas en miljon ton färsk fisk som behöver snabb järnvägstransport från Narvik och söderut genom Sverige. Det innebär 19.000 ton färsk fisk per vecka eller 5 tåg om dagen, året runt.
Den trafikökningen skulle inte dagens järnvägar i norra Sverige klara av.
- Dubbelspår hela vägen mellan Narvik och Boden är en nödvändighet. Det krävs en investering i dubbelspår på Malmbanan och en uppgradering av järnvägssystemet i Sverige. Det behövs bättre vägar i regionen och omlastningstationer för färsk fisk i Kiruna och Gällivare, säger Stig Winther.
Konferensen East West Arena pågår i två dagar i Gällivare med deltagare från Norrbotten, Nordnorge och norra Finland. Konferensen arrangeras av näringslivsbolagen Expandum, Progressum och Futurum i respektive Gällivare, Kiruna och Narvik. Den hålls vartannat år i Sverige och vartannat i Norge.
Node Pole Logistics Narvik AS ingår i Node Pole Logistics AS som är baserat i Longyearbyen på Svalbard och erbjuder tjänster inom logistik till bland annat fiskenäringen och sjöfarten i det arktiska området.