Max etta på hållbarhet

Luleå Max rankas som nummer ett inom hållbarhet bland snabbmatsrestauranger och som nummer tio bland Sveriges största och mest kända detaljhandelsföretag.

Det är Svensk Hållbarhetsranking som har genomfört 25.000 intervjuer där svenska folket har bedömt 200 företag.

– Det är fantastiskt att svenska folket upplever oss som mest ansvarstagande och att vi gör skillnad långsiktigt. Bland svarande mellan 18 och 35 år kommer vi fram extra starkt. Rent generellt finns en hög medvetenhet i det åldersspannet kring hållbarhetsfrågor, vilket också ställer höga förväntningar på vår trovärdighet, säger Christoffer Bergfors, vice vd och Sverigechef på Max Burgers.

Stockholm Business School på Stockholms Universitet har genomfört undersökningen med 25.000 personer i åldern 18-74 om vilka företag som bedöms vara mest hållbara baserat på miljö och klimat, samhälle och etik, långsiktighet och goda framtidsutsikter samt öppenhet och schyssta arbetsvillkor. Studierna visar att det finns tydliga samband mellan ansvarstagande och starka varumärken.

Max började som första restaurang i världen klimatmärka menyn 2008 och har sedan dess klimatkompenserat för koldioxidutsläpp från hamburgerproduktionen. Klimatkompensationen har resulterat i 1,4 miljoner planterade träd i Afrika, vilket motsvarar en bindning av koldioxid som om 160.000 bilar stod stilla under ett år.

En framgångsrik produktlansering gjordes 2016 när antalet gröna burgare femdubblades, vilket ledde till en fyrdubbling av försäljningen av gröna måltider.