Byamössan syr mössor för miljoner
Erica Stridsman och Kerstin Carbin arbetade tillsammans på ett försäkringsbolag och båda hade var sin sidoverksamhet. Kerstin tog sömnadsuppdrag och Erica hade konsultverksamhet som företagscoach och skrev barnböcker.
När Erica skulle besöka en mässa i sin hemby Korpilombolo bad hon Kerstin sy några mössor med trycket ”Korpis, 66 grader nord” att ta med sig dit. Det blev succé.
- Folk ringde oss från alla möjliga byar och kallade den för ”byamössan”. Då tog Kerstin och jag en lunch och började vårt samarbete, säger Erica Stridsman.
Företaget Byamössan AB var grundat och 2013 lanserade man en webb där det går att beställa mössor med tryck, som kunden kan designa själv. Första halvåret omsatte man 300.000 kronor. I år blir omsättningen cirka 1,5 miljoner kronor.
Företaget producerar cirka 10.000 artiklar per år, varav merparten är mössor. I fjol öppnade man en butik i Luleå, som också är en verkstad med symaskiner, flera tryckpressar och en skrivare.
Fram till nu jobbar de två delägarna halvtid med företaget, vid sidan av andra arbeten och uppdrag.
- Nu står vi inför valet om vi ska ta ett kliv och satsa på marknadsföring för att växa och börja jobba heltid. Vi håller på att sprida oss söderut och det blir ringar på vattnet även därnere, säger Kerstin Carbin.
Hittills har man använt sociala medier för att nå ut. Kunderna är framför allt små företag, föreningar och privatpersoner. Det som uppskattas är att en beställning inte behöver vara enhetlig: mössorna kan beställas i olika storlekar, med eller utan foder och en idrottsförening kan till exempel få sina spelares olika namn på mössorna. Även att man trycker direkt på plats i Luleå är en faktor som gör att många företag har fått upp ögonen för dem.
Några stora kunder är Kåbdalis Skidliftar, idrottsföreningen Brooklyn Tigers, webbutiken Love from Lapland och företaget Areal. Man får också allt fler återförsäljare, framför allt butiker ute i byarna.
Nyligen har man börjat samarbeta med Luleåföretaget Gneis som säljer barnkläder. Kunden kan beställa ”namnade” barnkläder där Byamössan tryckt på barnets namn. Det har redan slagit väl ut.
- Vi är helt överösta av beställningar och då har ändå inte julhandeln börjat, säger Erica Stridsman.