Ökat stöd till busstrafiken i norra Sverige
– Med den avtalade busstrafiken bidrar Trafikverket till en förbättrad tillgänglighet till ett stort antal orter i inlandet i de fyra nordligaste länen, säger Anna Fällbom, chef Transportsystem och utredningar, Trafikverket.
Trafikverket har tillsammans med de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Norrbotten,Västerbotten, Jämtland och Västernorrland ett avtal om busstrafik i och mellan länen. Inför den nya tvååriga avtalsperioden har Trafikverket utrett vilken busslinjetrafik som ger positiva effekter för tillgängligheten inom det interregionala kollektivtrafikresandet.
Beslut är taget om att teckna ett samverkansavtal omfattande följande linjer:
Linje 91 Kiruna–Riksgränsen–Narvik
Linje 55 Pajala–Överkalix–Luleå
Linje 44 Gällivare–Jokkmokk–Boden–Luleå
Linje 21 Arvidsjaur–Älvsbyn–Boden–Luleå
Linje 26 Arjeplog–Arvidsjaur–Skellefteå
Linje 29 Sorsele–Malå–Norsjö–Skellefteå
Linje 32 Skellefteå–Lycksele
Linje 31 Hemavan/Tärnaby/Storuman/Lycksele–Umeå
Linje 63 Dorotea–Åsele–Bjurholm–Vännäs–Umeå
Linje 40 Östersund–Hammarstrand–Sollefteå–Örnsköldsvik
Linje 331 Sundsvall–Långsele–Sollefteå
Linje 164 Östersund–Funäsdalen
Linje 56 Sveg–Älvros–Ytterhogdal–Ljusdal
Linje 10 Kiruna–Gällivare–Överkalix–Luleå, linje 53 Kiruna–Pajala–Övertorneå–Haparanda och linje 17 Arjeplog–Arvidsjaur–Långträsk–Piteå, ger enligt Trafikverket inte några eller endast mycket marginella effekter på tillgängligheten för det interregionala kollektivtrafikresandet och kommer därför inte att få fortsatt ekonomisk ersättning.