Norrbotniabanan, Malmporten och Malmbanan med i transportplan
Under torsdagen lämnade Trafikverket sitt förslag till ny nationell transportplan för perioden 2018-2029 till regeringen.
Norrbotniabanans delsträckning mellan Umeå och Skellefteå är med i planen, samtidigt som Trafikverket skriver: "som en första delsträcka på Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå".
Muddring av farleden in till Luleå, en del av projekt Malmporten, för att större fartyg ska komma in, är också med i förslaget till transportplan, liksom att Malmbanan ska förstärkas för att klara tåg på 32,5 ton. Även Stambanan ska förstärkas för att underlätta för stålpendeln från Luleå.
– Dessa satsningar i Norrbottens transportinfrastruktur är nödvändiga, inte bara för länets fortsatta positiva regionala utveckling, utan även för Sverige och Europas utveckling och tillväxt, säger regionrådet i Norrbotten, Maria Stenberg, i en kommentar.
Planförslaget går nu ut på remiss till berörda instanser. Remissynpunkter kommer att lämnas till regeringen, som förväntas fastställa planen under våren 2018.
Totalt är den finansiella ramen på 622,5 miljarder kronor vilket är 100 miljarder mer än nuvarande plan. Till det kommer 90 miljarder från trängselskatt, banavgifter och medfinansieringar.