Lulebo inrättar en visselblåsare

Luleå Det kommunala bostadsbolaget Lulebo AB inrättar en visselblåsarfunktion. Med det går man i bräschen för Sveriges allmännyttiga bostadsbolag.

Visselblåsarfunktionen ska fungera som en kanal för den som misstänker missförhållanden, men inte vill vända sig direkt till företaget. Tjänsten ska inte vara en funktion inom Lulebo utan upphandlas av en extern utförare.

Det blir en extern funktion för mottagande av tips om oegentligheter och en annan extern funktion där tips utreds. Till mottagningsfunktionen kan medarbetare eller andra anmäla om man misstänker allvarliga oegentligheter som mutor, bedrägerier, stöld eller annat, när någon gynnas av sin tjänsteställning. Den som larmar ska ha full anonymitet.

Lulebo har inlett upphandling av funktionerna.

- Vi verkar i en utpekad riskbransch för korruption och syftet är att minska risken för oegentligheter och öka förtroendet både internt och extern. Lulebo är en betydelsefull köpare av nybyggnationer, renoveringar och drift av våra fastigheter och vi hanterar stora inköp. Den som larmar ska känna trygghet i att man har full anonymitet, säger Lulebos vd Anna-Stina Nordmark Nilsson.