Love from Lapland satsar på den nordiska marknaden

Kiruna Love from Lapland har bara funnits i några månader, men de har redan gjort avtryck i branschen. Intresset för deras sortiment ökar och till hösten öppnar de en webbutik för den nordiska marknaden.

I augusti förra året gjorde Love from Lapland debut på Nolia i Piteå och det har varit en spännande resa för de tre delägarna. Bakom företaget står Emma Ebermark, som sedan några år tillbaka driver varumärket Kläppi, Camilla Mustikka, smyckesdesginer och Mikael Martinsson, fotograf.

– Jag och Camilla hade sedan tidigare etablerade varumärken, men vi kände att vi ville lyfta in fler produkter i vårt sortiment. Vi bestämde oss för att gå ihop och bilda Love of Lapland för att skapa ett helt nytt koncept. I dag samarbetar vi med ungefär 20 designers, men intresset är stort och vi planerar att utöka vårt sortiment, säger Emma Ebermark.

Love from Lapland samlar produkter som bär på en historia med form och design som påminner om det vackra som Lappland har att erbjuda. I dag har de två butiker, en i Kiruna och Nilivaara samt en webbutik med kunder från hela Sverige.

– Vi hade en liten inkörningsperiod i höstas, men sedan kom julhandel och det var helt galet. Decemberförsäljningen var helt magisk. Vi hade bland annat tre personer som arbetade deltid i butiken i Kiruna. Sedan dess har vi fortsatt att öka och det känns jätteroligt, säger Emma Ebermark.

Love from Lapland får regelbundet förfrågningar från Norge, Finland och Danmark och därför har delägarna bestämt sig för att öppna upp webbshoppen för den nordiska marknaden.

– Vi planerar att köra igång till hösten om allt går enligt vår planering. Allt med Love from Lapland känns oerhört spännande och vi har arbetat hårt för att komma hit. För mitt varumärke Kläppi var det här helt rätt steg att ta. Nu gäller det att få ordning på den dagliga verksamheten innan vi tar nästa steg.