Fyra trender för fjällturismen
Man har i tre år studerat beteendemönster och attityder hos fjällturister och även analyserat vad som skrivs om fjällen på sociala medier, skriver Piteå-Tidningen.
Fyra starka trender har identifierats:
1. Fjällturismen blir mer mångfasetterad. Utförsåkning är mest populärt men turisterna vill ha fler upplevelser och aktiviteter under samma vistelse.
2. Det blir en mer "sportifierad" turism, där besökarna vill jämföra sina prestationer med andra, och delta i tävlingar i fjällmiljö.
3. Man vill att det ska vara exklusivt, och vill vandra långt och bo i tält i ostörd miljö långt från bebyggelse. Samtidig ökar efterfrågan på bekvämlighet och god service på betalda boenden.
4. Många vill koppla av och koppla ner. Man vill vara ostörd och inte hålla på med mobil och internet uppe i fjällen.
– Det finns i dag stora skillnader när det gäller sociala och ekonomiska förutsättningar mellan de svenska fjällorterna. Fjällbesökens val av destination beror i högg grad på möjligheten att ta sig dit på ett smidigt sätt, säger Peter Fredman, till Piteå-Tidningen.
Forskningssatsningen har finansierats av Naturvårdsverket i samverkan med Riksantikvarieämbetet.