Venture Cup lanserar ny plattform för idéer

Luleå Venture Cup, tävlingen för entreprenörer och affärsidéer, lanserar nu en ny tävlingsprocess och en ny digital plattform. Målet är att bli en nordisk plattform för startups i tidigt skede.

Venture Cup har lockat tävlande med totalt 15.000 affärsidéer sedan tävlngen startade 1998. Nu inleds årets omgång med en ny första fas: Idea, där alla är välkomna att ladda upp en idé för att få feedback. Även allmänheten kan ge synpunkter genom Idea Hunt.

– Vi vill uppmuntra entreprenörer till att prata om sina idéer och möta kunden tidigt. Därför känns den här plattformen så viktig! Däremot har vi full respekt för att man kanske inte kan berätta allt. Då finns det möjlighet att dölja information som endast våra experter har tillgång till, säger Julia Selander, vd på Venture Cup.

Under våren genomförs en tävling i mer klassisk Venture Cup-anda då årets bästa startups utses. Tävlingen Startup är för dem som har kommit lite längre.

I år har dessutom prissummorna utökats på finalerna från 20.000 kronor till 50.000 kronor till varje vinnare. Fler vinner mer och Årets Startup går hem med en kvarts miljon kronor. 

En annan förändring är att tävlingsspråket nu blir engelska för all kommunikation i tävlingen.

Venture Cup stöds av Sveriges samtliga stora högskolor och universitet och drivs i samarbete med näringsliv och offentlig sektor.