Vartannat småföretag saknar egen hemsida

Luleå Nästan hälften av Sveriges småföretag saknar en egen hemsida. En stor majoritet tror inte att en hemsida skulle öka försäljningen. Samtidigt visar en ny Sifoundersökning att nio av tio konsumenter i första hand söker på nätet för att hitta varor och tjänster.

– Den fysiska och digitala världen smälter samman allt mer och dagens kunder förväntar sig att hitta allt de behöver på nätet. Ett företag som väljer bort en hemsida och i stället har en blogg eller Facebooksida får inte samma räckvidd och syns inte alls lika bra i konsumenternas sökningar, säger Alexander Rehnborg, sökoptimeringsexpert på Visma Spcs.

Det är Visma som gjort undersökningen som visar att nästan hälften, 44 procent, av småföretagen saknar en egen hemsida. Bland dessa svarar 82 procent att de inte tror att en hemsida skulle hjälpa dem att sälja mer.

På frågan om varför företaget saknar hemsida svarar så många som var tredje, 34 procent, att de inte vet. Fyra av tio, 39 procent, av de företagare som saknar hemsida tror inte att kunderna ändå skulle hitta företaget på det sättet.

Samtidigt är internet i dag den självklara startpunkten för den som vill köpa en vara eller en tjänst, enligt en Sifoundersökning som Visma låtit göra. Nio av tio, 88 procent, uppger att de går direkt till nätet och söker. Ända upp till 64 år ligger siffran stabilt över 90 procent. Efter 65 ökar benägenheten att fråga runt i bekantskapskretsen eller leta bland tidningsannonser– men fortfarande väljer så många som sju av tio i första hand nätet för att hitta vad de vill.