Tromb växer som digital affärsutvecklare

Piteå Från fem anställda till 21 på två år. Och expansionen fortsätter med ett par anställda till den närmaste framtiden. Företaget satsar nu ännu mer på rollen som digital affärsutvecklare , där man i nästa steg fokuserar på färg, form och användargränssnitt.

Vintern 2014 bildades IT-konsultföretaget Tromb i Piteå. Fem personer lämnade Atea och blev delägare i ett eget företag: Anders Hallberg, Tobias Mård, John Rudström, Fredrik Stöckel och Andreas Nilsson.

- Vi var grymt sugna på att göra något eget och kompetensmässigt spetsigt. Ett riktigt, riktigt bra utvecklingsbolag, säger Anders Hallberg, vd för Tromb. Förra året fick han ta emot priset för Årets nya entreprenör vid Näringslivets dag i Piteå.

Tromb har inte bara växt i volym, man har också lyckats med ambitionen att arbeta med digital affärsutveckling istället för att vara ett IT-konsultbolag.

- Vi förflyttar oss till att bli digitala affärsutvecklare och inte dataingenjörer. Vi ska hjälpa våra kunder att utveckla den digitala affären, säger Anders Hallberg.

Företaget har växt i takt med uppdragen och fortsätter att växa. Förutom rekryteringar förbereder man etableringen av ytterligare ett kontor. I dag har man kontor i Piteå och Luleå.

Stora kunder är Telia där man arbetar med Telias kundkanaler och LTU där man utvecklar webb och andra webbaserade system. Andra kunder är Handelsbanken, Skandiabanken, LO och Bodens kommun. En strategiskt viktig kund är MacDonalds där man byggt både intranät och systemet bakom mobilappen åt hamburgerkedjan i Sverige, Norge, Finland Danmark, England och Ryssland.

I år räknar man med att omsätta cirka 18 miljoner kronor, och nästa år 21 miljoner.