Kilometerskatt kan slå hårt mot företag i Norrland

Luleå Vägslitageskatteutredningen har presenterat ett förslag som innebär en skatt på 24 kronor milen för tunga lastbilar.

Vägslitageskatteutredningens förslag som innebär en skatt på 24 kronor milen för tunga lastbilar och ska gälla i hela vägnätet. Regeringens huvudargument för att införa kilometerskatten är att transporterna sliter på vägarna. De vill istället stimulera att fler godstransporter går på järnväg och via sjöfart.

– Det måste finnas förutsättningar att bedriva verksamhet även i norra Sverige.  Som det ser ut idag är vi helt beroende av lastbilstransporter, vi har inga fullt ut fungerande alternativ. Vill regeringen att Sverige ska befolkas utanför storstäderna måste de också mer noggrant se hur ett sådant här förslag påverkar oss som bor och verkar i norra Sverige. Jag tror inte att regeringen har tänkt igenom vilka konsekvenser det här förslaget kan få. Det behövs en djupare analys, säger Stefan Lindqvist, vd Franke Futurum i Byske.

Vägslitageskattekommitténs slutbetänkande kommer den 9 december.