Progira på väg in i USA

Luleå Luleåföretaget Progira har kunder över hela världen och kallar sig för Luleås mest internationella företag. Nu är de på väg in på marknaden i USA.

Progiras kunder är radio- och tv-bolag som har marksändningar. De levererar en programvara som räknar ut hur stor täckning kanalerna har samt att de kan optimera räckvidden. Deras teknik är unik i Sverige och de har precis tecknat avtal med en återförsäljare i USA.

– De ska börja med en ny standard för tv-sändningar i USA och vi har precis släppt vår senaste version, Progira Plan, som har fullt stöd för den. Vi har anställt en ny säljare och jag hoppas att vi även kan ta in fler konsulter i företaget, säger Patrik Engstedt, vd. 

Han berättar att de redan nu ser ett behov av deras tjänster i USA. Det största TV bolaget Sinclair Broadcast Group använder redan deras produkter, men han avslöjar också att de inte alltid har haft en positiv utveckling i företaget.

– Det har gått upp och ner och vi var ett utvecklingsföretag under många år, men vi har som tur är alltid haft våra konsulttjänster att leva på under tiden som vi har utvecklat våra produkter.

2003 arbetade Patrik Engstedt på Teracom i Luleå när han och några av hans kollegor bestämde sig för att sluta och starta eget företag. De ville fortsätta att utveckla och driva vidare sina idéer inom radio- och tv och såg Progira som en chans att arbeta på ett helt annat sätt än som anställd.

 –  Vi är ett väldigt litet och nischat bolag med bara sex medarbetare. Vi slåss mot stora konkurrenter, men det är en otroligt intressant bransch och helt klart värt allt slit.