Fler kreativa företag i Norrbotten

Luleå Företag inom de så kallade kulturella och kreativa näringarna har ökat i Norrbotten de senaste åren. Det framkom vid ett möte i Luleå under onsdagen.

För tre år sedan fanns det 900 företag inom KKN, de kulturella och kreativa näringarna, enligt en rapport som då publicerades. Nu finns det fler, enligt en ny rapport som håller på att tas fram. Och motorn är besöksnäringen.

– Det är glädjande att mycket av det som stod i den förra handlingsplanen är i hamn. Creative Norrbotten är ett exempel. Det enda som jag gissade fel på är att jag trodde att spelindustrin skulle vara lokomotivet, men det visade sig vara besöksnäringen, säger Stina Almqvist.

Hon gjorde 2013 rapporten “En ny näring växer fram”, en kartläggning av 900 företag inom den kulturella och kreativa näringen i Luleå och Piteå.

– Det har hänt otroligt mycket sedan förra rapporten och vi har bland annat fått flera mötesplatser. Det var något som personerna jag gjorde djupintervjuer med efterfrågade. Jag behöver inte heller förklara vad KKN är på samma sätt som innan.

I början av nästa år kommer en ny regional handlingsplan att presenteras, men denna gång ligger på fokus på hela Norrbotten. Dialogmötet i Luleå under onsdagen var ett inspel i det arbetet för att lyfta frågan och få input från deltagarna. 

Förutom att KNN i Norrbotten ska kartläggas kommer även en handlingsplan att tas fram inom området. En kompetensutveckling i länets kommuner är planerad att genomföras under nästa år och i maj anordnas en stor konferens i Piteå.

Länsstyrelsen i Norrbottens län och Norrbottens läns landsting har beslutat att ta fram en regional strategi och handlingsplan för att främja utvecklingen av den kulturella och kreativa näringen, KKN.