Max utsett till Årets affärsmodell
Det är tidningen Affärsvärlden, talangnätverket Nova och konsultföretaget Cordial som står bakom priset vars syfte är att lyfta fram affärsmodellen som strategisk framgångsfaktor för företag.
Det är ett 20-tal studenter vid svenska universitet som gått igenom och analyserat affärsmodellerna hos ett 60-tal innovativa svenska företag och sedan röstat fram en vinnare tillsammans med en näringslivskunnig jury.
Avgörande har varit att bedöma om företagen genomfört någon innovation eller omvandling av affärsmodellen under de senaste åren, om affärsmodellen vunnit erkännande och påverkat resten av branschen samt varit lönsam.
- Förutom lanseringen av vegorätterna som varit en formidabel succe, så vill jag också gärna framhålla att vi aldrig klarat av att hantera en sådan framgång utan det omfattande digitaliseringsarbete som vi genomfört de senaste åren, säger Max vice vd Lars Olsson.
Tidigare vinnare av priset har bland andra varit Spotify, Linas Matkasse och Klarna.
Juryn har förutom studenter, bestått av Erik Wahlin, chefredaktör Affärsvärlden, Claes Peyron, vd för talangnätverksföretaget Nova samt Åsa Lundin, ordförande för Business Architect Network, Linus Malmberg, vd, Lise Tormod, chef för Cordial Business Advisers och Björn-Erik Willoch, senior advisor, alla från Cordial.