Luleå Energi får högt betyg
Bäst kundnöjdhet har elbolag med stark lokal anknytning som Luleå Energi och OX2 Vindel. Elbolag som satsar på hållbar och förnybar energi får också högt betyg.
Luleå Energi framhålls som ett bra exempel:
"Luleå Energi är det företag som inom samtliga områden starkast upplevs som att de positivt bidrar till regionen. Det ger en märkbar effekt på varumärket och nöjdheten. Luleå Energi har även väldigt god klagomålshantering, vilket leder till att en klagande kund blir en nöjdare kund", skriver SKI.
Däremot får de stora jättarna, som Vattenfall, Fortum och Elon sämre betyg.
Elbranschen som helhet sjunker i betygsättningen jämfört med 2015. Andelen kunder som har lågt förtroende för branschen har ökat med 7 procentenheter.
Mest missnöjda är elnätskunderna och elhandelns privatkunder, enligt SKI.