Salmonfox vill växa geografiskt
Med kontor i både Luleå, Skellefteå och Umeå börjar Salmonfox Productions att rejält växa till sig. Sedan starten 2011 har de ökat sin omsättning till sex miljoner kronor.
- Vi kommer att plussa på den siffran under 2016, säger Susanne Karlsson, producent, vd och en av tre delägare.
Hon berättar att Salmonfox är redo att ta nästa steg i företagets utveckling. Just nu tittar de på hur de ska kunna utveckla sitt geografiska område.
- Vi får förfrågningar om att arbeta i både Norge, Finland och i södra Sverige. Vi har även planer på att bland annat inleda ett samarbete med ett företag som arbetar med flygbilder för samma typ av produktioner.
Men att arbeta med film var aldrig någon självklarhet för Susanne Karlsson, utan det var slumpen som gjorde att hon hamnade i branschen.
- Jag har en bakgrund som fritidsledare och har även varit verksam i amatörteater. I slutet av 90-talet letade ett produktionsbolag efter någon med spring i benen som kunde bära saker och jag fick jobbet.
Susanne Karlsson kände direkt att hon hittat hem och har arbetat sig upp från att vara assistent till att fokusera på själva produktionen. Hon är född och uppväxt i Älvsbyn och har vistats mycket i både Västerbotten och Norrbotten.
- Jag förstod vad produktionsbolagen letade efter för platser och började hjälpa till med att bland annat hitta rätt miljöer till inspelningar.
Till slut hade hennes företag växt så mycket att uppdragen började bli allt svårare att hantera ensam.
- Jag och en av delägarna, Mattias Fjällström letade faktiskt upp varandra. Jag hanterade stora summor pengar och det skrämde mig plus att jag bara hade en enskild firma. Vi snackade ihop oss och så föddes Salmonfox Produktions AB.
95 procent av deras verksamhet består av samarbeten med utländska bolag, men oftast är det stort hemlighetsmakeri inför en inspelning.
- Vi kunde prata om filmen "My Egg Boy" eftersom filmen ska visas i Taiwan. Annars lever vi i en ganska anonym tillvaro.
Närmare 50 personer har arbetat med inspelningen som pågick under två veckor i Luleå, Älvsbyn och Arjeplog.
- Vi hade strax under 400 gästnätter på hotell till den här produktionen och vi bidrar så gott det går med regionala resurser till varje uppdrag.