Medieköpen slår rekord

Luleå Medieinvesteringarna uppgick till 32,9 miljarder kronor under 2015. Det är rekord. De digitala medierna ökar och tappet för print minskar.

Därmed slås det tidigare rekordet från 2008 då omsättningen för medieinvesteringar var 32,8 miljarder. Det visar statistik från IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik.

Mest ökade reklamköpen i de digitala medierna, som efter en ökning med 20 procent omsatte nära 13 miljarder kronor 2015.

Årets sista kvartal var det starkaste då marknaden växte med 6,7 procent jämfört med samma kvartal året innan. Den tryckta dagspressen fortsatte minska , men tappet har bromsat in, från tvåsiffriga tal under fjolårets tre första kvartal, till 6 procent under sista kvartalet.

- Vi trodde att det sista kvartalet skulle bli starkt, men detta överträffar våra förväntningar. Om vi blickar framåt, så ser IRM positivt på marknadsutvecklingen även under 2016, säger Madeleine Thor, på IRM.