Två Luleåföretag vann med bästa affärsidé

Luleå Två Luleåföretag har vunnit det första delmomentet i årets Venture Cup. My Adaptive Learning, med Peter Parnes och Agneta Hedenström, och Motion Energy med Jonathan Snäll och Lena Backlund.

Moton Energy vann pris för bästa affärsidé i klassen Miljö & Energi för ett bärbart batteri som laddar upp sig självt med hjälp av bärarens rörelseenergi. Medan man går, springer eller cyklar laddas batteriet till telefonen.

– Det här är en oerhört glad överraskning! Vi hade inga planer på att vinna, men att få denna bekräftelse, kunskap och nya erfarenheter är väldigt viktigt för oss, säger Lena Bäcklund.

My Adaptive Learning, som vann i klassen Webb, Mjukvara & Media, har utvecklat en online-tjänst som presenterar undervisningsmaterial för elever genom frågesportliknande uppdrag och korta videoklipp. Genom maskininlärning kan eleven få en läsupplevelse som är helt personlig.

– Jag tror att det juryn såg i vår idé är ett bra team med den rätta bakgrunden samt en affärsidé som ligger rätt i tiden. Det är ett starkt erkännande som ger oss stöd i att arbeta vidare med idén. Nästa steg är finansieringsfrågan, säger Peter Parnes.

Övriga vinnare i region Nord är Smartphone Diagnostic Biochip i Umeå (klassen Life Science & Teknik) och Community Sos i Umeå (Människa & Samhälle). Vinnarna belönas med 5.000 kronor.

Nästa steg i tävlingen gäller vem som har bäst affärsplan. Där kan vinnaren få 100.000 kronor när det avgörs i regionfinalen. Den som vinner riksfinalen i Göteborg får ytterligare 150.000 kronor.

Venture Cup är Sveriges ledande tävling för de som vill utveckla sin affärsidé till ett framgångsrikt affärskoncept och starta företag.  Venture Cup är en ideell organisation som stöds av Sveriges samtliga stora högskolor och universitet och drivs i samarbete med näringsliv och offentlig sektor.