BnearIT tecknar nytt avtal med stor aktör
Smart Recycling-systemet är en produkt som BnearIT har utvecklat i sitt dotterbolag Adage och som mäter nivåer i återvinningscontainrar.
Servicegraden kan öka och energiförbrukningen sänkas för både privatpersoner och företag. Transporterna för lämning och tömning minskar, liksom nedskräpningen kring servicestationerna.
I april tecknar BnearIT ett genombrottsavtal med ett stort företag som kommer att sätta BnearIT-koncernen med dess dotterbolag Adage och Smart Recycling-systemet på den internationella kartan.
- Vi kan inte avslöja namnet på företaget, men det är en stor order som kommer att ge oss en fortsatt stark tillväxt, säger Kent Eneris, vd.
Anders Hermansson, marknadschef och delägare i BnearIT, berättar att de kommer att få en bra plattform för att nå ut med sitt Smart Recycling-system.
- Vi är jätteglada över det nya samarbetet och det är verkligen ett break through för oss och Adage.
Idag har BnearIT 34 personer verksamma i bolaget och deras vision är att vara Norrlands mest attraktiva systemutvecklingskonsult.
- Vi får i princip varje vecka förfrågningar om att teckna avtal med konsulter i till exempel Asien eller Östeuropa som arbetar för en bråkdel av priset. Men vi tackar alltid nej för vi vill ha vår utveckling här i Luleå och vi vill kunna stå för att vi arbetar lokalt.
2015 vann BnearIT pris som årets IT-organisation och nu är de nominerade i kategorin årets energi- och hållbarhetspris.
- Vi är verkligen hedrade, det känns fint och bra. Vi är nominerade tillsammans med två andra starka namn och det är en ära, säger Kent Eneris.