Wiiks köper BGF - en del i norska Saltens satsning på Luleå
Wiiks Transport AS i Luleå har nyligen köpt BGF i Norr AB (Bilgodsförmedlingen).
- Vi har köpt BGF för att det blir en bra kombination med den verksamhet vi har. Vi kan koppla ihop vår utrikestrafik med deras inrikestrafik, säger Per Arne Wiik, vd för Wiiks.
I och med affären har Wiiks nu 53 anställda, vid trafikkontoret i Luleå, verkstaden i Kalix och huvudkontoret i Skibotn i Norge. I Skibotn sker den digitaliserade tulldeklareringen av 200 egna och andras långtradare som varje vecka korsar gränsen mellan Sverige och Norge.
Per Arne Wiik startade transportbolaget Wiiks 1974. Verksamheten bedrevs i både Sverige och Norge och 1990 tog Per Arne Wiik beslutet att välja sida och valde att registrera versamheten som ett norskt bolag.
Företaget har 23 egna långtradare och hyr in fler. Transporterna till Norge består till stor del av byggmaterial, inredningar och prefabricerade hus. Från Norge går mycket avfall och återvinningsmaterial.
För två år sedan köpte Nordnorges största transportbolag, Saltens Bilruter AS, Wiiks Transporter för att komplettera sitt transportnät i Nordnorge med transporter över gränsen. Per Arne Wiik, som nu är 69 år, blev kvar som vd.
- Det är det bästa jag gjort. Jag är i den åldern nu att man bör göra någonting innan det är för sent, säger Per Arne Wiik.
För Saltens Bilruter är åkerierna i Luleå en viktig del av strategin att gå från att vara Nordnorges största åkeri till att verka i öst-västlig riktning över hela Nordkalotten.
- Luleå är en intressant knutpunkt för hela Nordkalotten. Vi ser det som en naturlig del i vår expansion att skapa ett transportföretag med ett linjenät över hela Nordkalotten, säger Saltens Bilruters vd Wilhelm Hunstad.
Saltens Bilruter, med huvudkontor i Bodö, omsätter cirka 800 miljoner kronor och har cirka 700 personbussar, långtradare och specialfordon för bland annat miljöstransporter.