Luleå tjänar som motor för hela Östersjön
Det sa Pekka Koskinen, vd för logistikföretaget Brave Logistics i Helsingfors, när han talade vid konferensen Framtidens sjöfart som hölls i Luleå under tisdagseftermiddagen.
Runt om Östersjön finns det just nu 20 utvecklingsprojekt i hamnar i Sverige, Finland, Ryssland, Estland, Polen och Danmark. Totalt kan det bli investeringar på 5 miljarder euro.
De två enskilt största projekten är Luleå hamns utbyggnad, projekt Malmporten, och utbyggnaden av en hamn i Norvik utanför Nynäshamn söder om Stockholm. Båda projekt på nivån 300 miljoner kronor.
Förutom satsningar i hamnarna längs svenska kusten, bland annat i Piteå och Luleå, så byggs en rad hamnar i Finland ut, bland annat Kemi, Uleåborg, Vasa, Karleby och Brahestad. I Brahestad för SSAB:s behov.
- Luleå hamn kan utvecklas till en hub även för Finland, sa Pekka Koskinen när han talade vid konferensen som arrangerades av Norrbottens Handelskammare.
Orsaken till investeringarna i hamnarna är framför allt att ekonomin och nya miljökrav leder till allt större fartyg. För att kunna ta emot de större fartygen behöver inlopp muddras och terminaler byggas ut.
Vid konferensen talade också Tomas Årnell, isbrytardirektör vid Sjöfartsverket, Rune Arnöy, hamnchef i Narvik, Nicolas Rowland, vd för Transatlantic Container, Markus Holmlund, logistikchef på Lindbäcks Bygg och Sture Öberg, logistikchef på Smurfit Kappa.