Hotellmarknaden i Sverige växer starkt
Både antalet affärsresenärer, konferensgäster och privatgäster ökar. Priserna stiger och snittintäkten ökar. Enligt Visita är det viktigaste att lönsamheten är bra.
– Ja, att den har förbättrats är det viktigaste för branschen. Hotellmarknaden är en tillväxtmarknad. Den här utvecklingen är fortsättningen på en trend som vi sett under en längre tid, säger Björn Arnek, branschekonom på Visita till sajten Besöksliv.
Beläggningsgraden, det vill säga andelen rum som är uthyrda, ligger nu på historiskt höga nivåer, över 55 procent de senaste tolv månaderna. Så hög har den inte varit sedan statistiken började föras på 70-talet. För några år sedan låg den på 51 procent.
Hotellföretagens förväntningar på efterfrågan har förbättrats under året och är optimistisk på kort sikt. Fram till september indikerar deras syn en fortsatt stark tillväxt i efterfrågan på hotellrum.