Stor ökning av bluffakturor i norr
Till region Nord hör Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland.
Snittet för hela landet är en ökning med 20 procent under det senaste året. Totalt gjordes 14.315 anmälningar.
– Samhället måste sätta in krafttag mot den här brottsligheten. Det är orimligt att den enskilda företagaren ska lägga så mycket tid på att få rätt mot bluffmakarna, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på ekonomiföretaget Visma Spcs.
En undersökning som Visma och Företagarförbundet Fria Företagare genomförde förra året visar att sex av tio småföretagare har fått en bluffaktura under de senaste fem åren. En av tio gick på bluffen och betalade in pengarna.
Det här är Vismas råd för hur en företagare ska hantera en bluffaktura:
1. Om du får en faktura utan att det förekommit någon tidigare kontakt med företaget bör du i första hand kontakta företaget per telefon och försöka få rättelse.
2. Om du inte får rättelse kan du skriva följande direkt på underlaget och skicka en kopia till företaget: ”Bestrider fakturan i sin helhet då någon beställning av dessa varor/tjänster aldrig har gjorts”. Gör också en polisanmälan om misstänkt ”Bedrägeri med hjälp av bluffaktura”.
3. Om en telefonförsäljare ringer, be att få ringa upp. Bedragarna accepterar generellt inte det. De har ett säljmanus som bygger på att de inleder samtalet och vill kunna spela in lämpliga delar av samtalet.
4. Om någon hänvisar till ett tidigare avtal i ett brev eller ett telefonsamtal, kräv att detta skickas innan du för ytterligare diskussioner med företaget.
5. Sätt inte din namnteckning på något och svara inte på misstänkta mejl.