Snapchat ska öka intresset för teknik och industri

Luleå På Teknikcollage i Luleå prövar man ett nytt grepp för att öka ungdomars intresse för industri och teknik: Snapchat.

Snapchat används för att nå ut med information om skolans utbildningar. Det är elever på skolan som har hand om dialogen på skolans snapchatkonto.

- Det skapar engagemang och blir personligt när Teknikcollage-elever är delaktiga. Vi ser redan efter kort tid mycket goda resultat i Snapchat-kampanjen. Planen är att fortsätta arbeta med detta och utveckla dialogen ytterligare, säger Anna Nilsson, rektor på Teknikcollage

Kampanjen är initierad av IUC Norrbotten som är projektägare för Teknikcollage, som ett led i att öka intresset för teknik, industri och IT bland ungdomar. Studievägledare och lärare på skolan hjälper till med faktainformation.

- Snapchat är vardag för oss. Det känns kul att få berätta om Teknikcollage och vad vi gör på Snapchat. Jag har haft hand om kontot i drygt en vecka och lagt upp information på My Story. Inläggen har över hundra visningar och antalet följare ökar, säger Esther Jonsson, som går första året på tekniska programmet.

Snapchat är ett socialt forum, liknande Instagram, men där bilderna bara ligger kvar några sekunder. Varje användare har också ett öppet flöde, My Story, där bilderna ligger kvar i 24 timmar. Snapchat är nästan lika stort som Instagram bland unga 12-25 år. De flitigaste snapchattarna är flickor 12-15 år, där tre fjärdedelar använder Snapchat dagligen.

Projekt Teknikcollage är en satsning för att säkra kompetensförsörjningen till industrin i Norrbotten. Projektet finansieras av landstinget, länsstyrelsen och kommunerna Luleå, Piteå och Kalix.