Luleå Citykortet sålde för nära miljonen
- Räknat från smygstarten i september har Luleå Citykortet redan under 2015 passerat en miljon kronor i försäljning. Det är bra över beräknad prognos vilket vi och handeln i Luleå är jätteglada för, säger Birgit Öhlund, handelsutvecklare på Visit Luleå.
2.700 personer har presentkort med i snitt 400 kronor nedladdade. När korten löses in innebär det att över en miljon kronor omsätts i butikerna i Luleå.
- Vi på Clas Ohlson tycker att Luleå Citykortet ett jättebra initiativ som har blivit en jättesuccé! Det är mycket uppskattat av våra kunder främst tack vare flexibiliteten och mångfalden. Att med samma kort kunna köpa en tröja på en klädaffär, batterier och glödlampor på Clas Ohlson och ta en fika eller lunch under samma shoppingrunda skapar nya shoppingmöjligheter, säger Magnus Wallin, butikschef på Clas Ohlson.
Bakom Luleå Citykortet står Visit Luleå och galleriorna Shopping, Strand och Smedjan. Satsningen görs för att "stärka och värna om en attraktiv stadskärna med ett brett och lockande utbud".
Nu är 110 butiker och företag anslutna. Målet är att få in 50 företag till under 2016. Kortet gäller bara butiker och företag som är verksamma i Luleå centrum, det vill säga på centrumhalvön.