United Screens ökar med 157 procent

Luleå United Screens som säljer reklam och branded content på Youtube ökar omsättningen med 157 procent till 54 miljoner kronor under sitt andra verksamhetsår.

- Vi har ett mycket högt tryck från annonsmarknaden, samtidigt som många nya spännande youtubers ansluter sig till oss. Vi är därför säkra på att tillväxten kommer fortgå även framöver, säger Malte Andreasson, som tillsammans med Stina Honkamaa grundat företaget.

Företaget nådde även sitt mål för antalet tittare, när man vid årsskiftet hade mer än 200 miljoner visningar i månaden, en fördubbling på kort tid.

- Det är tydligt att branded content och online video blivit en viktig del i företags kommunikationsstrategier under 2015. Det är precis det vi erbjuder till marknaden och anledningen till vår stora ökning i omsättning, säger Nicole Haman, försäljningschef på United Screens.

United Screens är Nordens största Youtube-nätverk. Under 2015 etablerade sig United Screens i Finland och Norge, med kontor i Helsingfors och Oslo. 

United Screens omsatte 54 miljoner 2015 med ett resultat på 19.000 kronor. Företaget har 32 anställda.

För några veckor sedan inledde United Screens ett samarbete med Reklam365 i Luleå om försäljning i Norrbotten. Reklam365 säljer även annonser åt Affärer i norr.