Max utsett till Årets stjärnvarumärke
Max får utmärkelsen för att restaurangkedjans varumärke ökat mest i styrka från 2014 till 2015 av alla undersökta företag.
Max har ökat på i stort sätt alla varumärkesparametrar. Man vann priset i hård konkurrens med H&M.
Motiveringen lyder: ”I en kvalificerad och noga utvald grupp av ledande varumärken är Max det varumärke som har ökat sin sammanlagda styrka mest under 2015”.
Indikat gör urvalet av stjärnvarumärken med utgångspunkt från fem stjärnparametrar: 1) marknadsledande 2) synligt i media 3) kreativt och belönat 4) internationellt och 5) snabbväxande.
Yougov Brandindex mäter dagligen konsumenters attityd till 30 stjärnvarumärken, tillsammans med ytterligare 250 varumärken i Sverige. Ett varumärkes styrka bygger på sex delfrågor i Brandindex som tillsammans bildar indextalet. Frågorna behandlar: 1) allmänt intryck, 2) kvalitet, 3) prisvärt, 4) anseende, 5) kundnöjdhet, 6) utsikt att varumärket rekommenderas.