Småföretagens miljöhänsyn minskar
Det visar Vismas Affärsbarometer som frågat 1.400 små och medelstora företag.
– Den brutna trenden överraskar verkligen eftersom miljöhänsynen ökat stadigt i våra tidigare undersökningar. Små och medelstora företags miljömedvetenhet är viktig och de har stor miljöpåverkan eftersom de utgör 99 procent av Sveriges alla företag, säger Henrik Salwén, vd på Visma Advantage.
49 procent av företagarna anser sig ta hänsyn till miljön när de gör inköp till företaget. Det är en minskning med tre procentenheter jämfört med vårens undersökning.
Miljöhänsyn hamnar även sist när småföretagarna rangordnar vilka kriterier som är viktigast vid företagsinköp. 48 procent anser att miljöpåverkan är det minst viktiga kriteriet, en ökning med fem procentenheter sedan förra undersökningen.
Samma trendbrott och sjunkande tendens märks när det gäller privata inköp. Här uppger 63 procent att de tar hänsyn till miljön, även det en minskning med ett par procentenheter från i våras.