Nya hårdare krav för telefonförsäljning
De nya reglerna garanterar att konsumenterna ska få en skriftlig bekräftelse inom max fem arbetsdagar. Reglerna blir mer långtgående än lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
-I lagen om distansavtal står det att företaget ska skicka en skriftlig bekräftelse som ska vara kunden till handa ”inom rimlig tid”. Detta har diverse oseriösa aktörer tummat på och använt till sin fördel. Nu förtydligas att rimlig tid är max fem arbetsdagar, säger Tina Wahlroth, vd för Kontakta.
Genom att konsumenten får en skriftlig bekräftelse inom 5 dagar efter ingånget avtal och ångerrätten är 14 dagar, ger det konsumenten tid till eftertanke. För att ytterligare stärka konsumentens position införs krav på tydlighet i innehållet för skriftliga bekräftelser, vilket omfattar:
- Tydlig beskrivning av vad som avtalats
- Avtalsparter
- Information om ångerrätten
- Information om vart man vänder sig vid frågor eller för att ångra ingånget avtal.
De nya riktlinjerna har tagits fram av Kontakta (Föreningen kontakta Sverige) och SWEDMA (Swedish Direct Marketing Association), och ska tillämpas av deras medlemsföretag.