Julhandeln ökar mest på nätet

Luleå Sedan readagen Black Friday och fram till den mindre kända Green Monday 12 december har julhandeln i butiker ökat med 5 procent och på nätet med 20 procent.

Det visar en undersökning som gjorts av betalföretaget Nets (med dotterbolaget DIBS), där omsättningen i julhandeln har jämförts med samma period i fjol.

E-handeln i Sverige under julperioden hittills ökade drygt 20 procent i omsättning och 41 procent i antalet transaktioner jämfört med motsvarande period ifjol. Genomsnittsköpet minskade dock något: 519 kronor i år jämfört med 694 kronor ifjol.

– Julhandeln på nätet ökar kraftigt och vi handlar fler gånger men för lägre belopp per gång. Detta då e-handel numera är en så naturlig del av konsumenternas köpbeteende och man köper ofta enstaka varor, men även eftersom mycket av julhandeln på nätet drivs av kampanjerbjudande och konsumenten köper varan där hen får det bästa erbjudandet, säger Daniel Larsson, ‎vice vd på DIBS.

Black Friday har för första gången varit den riktiga starten för e-handeln i Sverige. E-handeln under denna dag var rekordstor med en ökning 59 procent i omsättning hos svenska webbutiker.