Digitaliserade företag går bättre
Digitala företagsledare som driver digitala bolag har nära 40 procent starkare omsättnings- och lönsamhetstillväxt och högre medarbetarlojalitet, jämfört med andra ledare som driver mer traditionella företag.
Det är mer troligt att digitala företagsledare driver framgångsrika bolag med högre lönsamhet (76 procent mot 55 procent) och har högre arbetstillfredsställelse (87 procent mot 63 procent), än vad mer traditionella företagsledare har.
Däremot är det endast 16 procent av alla bolagsledare som anser sig vara digitala ledare. Det visar studien från Oxford Economics (Leaders 2020).
– Det är fascinerande hur inte fler företag har satsat på att skapa digitala ledare, med tanke på hur tydligt det är att digitala ledare har större potential att driva framgångsrika bolag än vad mer traditionella företagsledare gör. För att fler företag ska få framgångsrika digitala ledare har vi i ett exklusivt samarbete med världens största annonsörsorganisation utvecklat den digitala applikationen DMP Microlearning, berättar Rufus Lidman, vd och grundare av DMP Microlearning.