Nominerad till Årets tillväxtföretag

Vinter vill skapa balans mellan kreativitet och business

Luleå Att stå ute i kylan är inget för Vinter som fortsätter att locka stora kunder. De vill även ligga i framkant när förändringarna inom kommunikationsbranschen går allt snabbare.

Med fokus på strategisk kommunikation arbetar Vinter med allt från digitala lösningar, print, PR till event och utomhusreklam. Sedan Helena Eriksson blev vd på Vinter för två år sedan har de bland annat öppnat kontor i Umeå och satsat på att anställa en bredd av människor från flera olika yrkesgrupper.

- Vi vill skapa en balans mellan kreativitet och business. Förutom bra personal och drivna ägare har vi  även bra samarbetspartners och leverantörer som hjälper oss att lyfta företaget.

Vinter vann nyligen pris som årets byrå och nu är de nominerade till Årets tillväxtföretag vid Luleå Business Awards, något som förvånade Helena Eriksson.

- Jag tycker att det är banbrytande att ett företag inom den kreativa näringen är nominerad i den kategorin. Vi är vana att tävla i kreativitet och effekt, inte ekonomi eftersom man inte pratar pengar på samma sätt som i andra branscher.

Hon berättar att Vinter lägger ner mycket tid på att ta hand om personalen eftersom de är kärnan i företaget. Nu i vår har Vinter påbörjat en utbildning med fokus på den psykosociala arbetsmiljön för att minska stress och öka kreativiteten.

- Det är viktigt att vi tar hand om varandra samtidigt som vi måste hänga med i de förändringar som sker i kommunikationsbranschen. Mycket förändras och det går fort. Det gäller att vara flexibel och vi är gärna banbrytande i branschen.