Replik på krönika

Replik: "It´s not about data"

Luleå "It´s all about the data" skrev Anton Norberg, Yours kommunikationsbyrå, i fredagens krönika. "It´s not about data" skriver Berndt Tiberg, Autumn Leaves Communication, i en replik.

Reklammannen Anton Norberg skriver i en intressant krönika att kommunikationsbranschen alltmer arbetar med data av olika slag. It’s all about the data. I det enorma flödet av information väljer många att blockera annonser på Facebook och andra sociala medier.

Det beror inte på reklamtrötthet, skriver Anton. Budskap som baseras på insamling av data om konsumentens faktiska beteende funkar eftersom de är relevanta för mottagaren.

Undrar om Anton är rätt ute. Jo, på en punkt är han pang på rödbetan. Kommunikationsbranschen jobbar allt mer med databaserade ”saker” – realtidsmarknadsföring, big data, internet of things och allt vad det heter.

Dom gör så himla mycket på reklambyråer nu för tiden. Men är det ingen som jobbar med – reklam?

Var är de där överraskande annonserna som i chockverkan får en att dutta strösocker i stället för salt på frukostägget? Reklam som med ett oväntat budskap gör att man byter åsikt i en känslig fråga. Reklam som gör att man känner både värme och sympati för avsändaren.

Jag ser den reklamen alltmer sällan. Beror det på att professionella kommunikatörer lägger mer energi på att förstå dataflöden än att kraftsamla kring bra reklam som väcker nyfikenhet, gör produkter intressanta och varumärken till kändisar?

Det digitala är ett verktyg, så lite hum om tekniken måste man förstås ha. Anton är inte alls ute och cyklar. Men man måste inte begripa hur cykeln fungerar tekniskt för att kunna cykla på den.

Världen vimlar av datanördar precis som världen för decennier sedan dominerades av introverta ingenjörer. Då behövdes reklamkreatörer för att göra ingenjörskonstens produkter intressanta och attraktiva.

Av samma anledning behövs de strategiska och kreativa reklamskaparna i dag. Men dagens reklamkreatörer måste prioritera en helt annan dagsaktuell kunskap än den digitala för att bli framgångsrika. Den kunskapen är hållbarhet.

Att på ett kreativt sätt kommunicera hållbara affärer och produkter är nyckeln till ett framgångsrikt möte med konsumenten och att slippa blockerade budskap. De reklamare som viftar bort kombon kreativitet och hållbarhet gör samma misstag som när Facit avfärdade de japanska miniräknarna som nys.

Så min enkla replik till er kommunikatörer som har svårt att förklara vad ni gör på jobbet: It’s not about the data, it’s all about hållbarhet och kreativitet.

Kommunikatörer som kan hjälpa företag att bli hållbara – och som kan kommunicera det på ett kreativt sätt – är vinnarna.

Bra hållbar reklam går nämligen rakt igenom både ettor och nollor, direkt till hjärtat. 

Berndt Tiberg

Kommunikationskonsult på deltid i Autumn Leaves Communication, snart föredetting på heltid. Grundade Partners Reklambyrå 1984, sedermera namnändrad till Vinter.

Läs Anton Norbergs krönika här:

It´s all about the data

Affärer i norr tar gärna emot fler inlägg i en intressant diskussion. Vill du tillföra något till diskussionen, kontakta lennart.hakansson@affarerinorr.se