Musiker börjar samarbeta med företag
Berger och Pihl ska arbeta med Haartlands image, varumärke, affärsmodell och marknadsföring på samma sätt som man normalt arbetar mot företag. Haartlands motprestation blir att delta i vissa av företagets aktiviteter.
Berger & Pihl går in i ett samarbete med en musikgrupp på samma sätt som länge förekommit mellan företag och idrottssutövare, med skillnaden att det här inte handlar om att gå in med pengar, utan om ett samarbete.
- Kreativa näringar behöver också en tydlig affärsstruktur för att bli lönsamma. Vi hjälper bandet att förpacka sin musik så de snabbare ska kunna tjäna pengar på sin kreativa talang, säger Pernilla Pihl, en av delägarna i Berger & Pihl.
Hon ser samarbetet som en del i Berger & Pihls egen affärsmässiga utveckling där man försöker hitta nya vägar till ömsesidig affärsnytta.
- Musik skapar starka känslor och upplevelser, vilket är grundläggande byggstenar i ett varumärke. Samarbetet med Haartland ger nya idéer och utmanar oss att lyssna på hur vårt eget varumärke låter. Det hjälper oss utveckla vårt eget affärsmässiga sound. Fler företag skulle kunna arbeta med att hitta sitt eget sound, säger Pernilla Pihl.
- Samarbetet med Berger & Pihl hjälper oss att förpacka alla delar till en tydligare helhet, och de hjälper oss även med vårt förhållningssätt i hur vi arbetar och agerar som företagare och inte enbart musiker. Det här kan bli hur bra som helst, säger Gabriel Lidman och härmar ljudmässigt en raket.
Gabriel Lidman är upphovsman till och sångare i Haartland, en grupp musiker som varit aktiva i andra band i Norrbotten under flera år. Nyligen gjorde Haartland succé vid Manifestgalan i Stockholm. Bandet består av Gabriel Lidman, Joakim Brännvall, André Nordlund, Kristian Lidman och Jakob Westerlund.
De är nu också med och bryter ny mark när det gäller hur musiker ska finansiera sin verksamhet när skivförsäljningen har kollapsat. För att kunna leva på sin musik måste alla turnera mer och nya intäktsmodeller måste provas, till exempel kommersiella samarbeten med företag.
- Artister och band ska kunna leva på sin musik. Det handlar om samarbeten för att vidga möjligheterna för hur man ska kunna leva på sin musik. Det blir jätteviktigt för framgång. I musikbranschen gäller att ju fler kockar desto bättre soppa, säger Petra Lundmark, BD Pop.
Hon nämner exempel från idrottens värld där det förekommer livslånga samarbeten mellan idrottsutövare och bolag. Tidigare har den här sortens samarbeten varit tabu inom musikbranschen. Men det håller på att ändras.
- Det är en generationsfråga. Branschen har förändrats så enormt de senaste åren, säger Petra Lundmark.
Nyligen har den framgångsrika gruppen The Magnettes från Pajala inlett samarbete med kommunikationsbyrån Miltton Labs i Stockholm.
- Det är ett speciellt sound i Norrbotten. En kvalitet som uppmärksammas över hela landet, säger Petra Lundmark och tycker att det är en resurs som företag i Norrbotten borde utnyttja mer.
Vid Manifestgalan i Stockholm blev gruppen QNDA, som består av musikstudenter från Piteå, utsedd till årets nykomling och norrbottniska artister som nominerats till olika priser var Kristofer Åström, Könsförrädare och Mattias Alkberg.
BD Pop är ett utvecklingsbolag för populärmusik från Norrbotten, som stödjer regionala artister och musikproduktioner. Det ägs av landstinget och kommunerna Boden, Jokkmokk, Luleå, Pajala, Piteå Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå. Man har samarbetat med cirka 40 artister och band, däribland Movitz, Brolle, Markus Fagervall, Mattias Alkberg, Olle Nyman, Zacke och The Magnettes.