Bara vartannat företag har rätt digital kompetens

Luleå De små och medelstora företagen har för dålig kompetens när det gäller digitalisering, för att klara sig på exportmarknaden. Det skriver Business Sweden i sin rapport ”Internationalisering genom digitalisering”.

Rapporten handlar om förutsättningar och framgångsfaktorer för digitalisering i svenska företags internationella försäljning. Den bygger på intervjuer och en enkätundersökning.

- Svenska företags internationella expansion kräver en genomtänkt strategi för digitala kanaler, säger Mimmi Goude på Business Sweden och författare av rapporten.

Ett företag som ska sälja på andra marknader behöver anpassa hela sin affärsmodell, och anpassa sig efter lokala förutsättningar och regelverk för att komma ut rätt.  Enligt rapporten har svenska företag låg digital mognad och bara vartannat litet eller medelstort företag har  rätt digital kompetens.

- Det är en ledningsfråga att säkerställa rätt digital kompetens i bolaget, och förstå att det är en investering som förr eller senare måste göras för de bolag som vill säkra långsiktig internationell framgång, säger Fredrik Fexe strategichef på Business Sweden.

Business Sweden kommer att ta fram en utbildning i digitaliseringsstrategi anpassad för små och medelstora företag.