Norrmejerier slår rekord i nya lanseringar

Luleå I höst går Norrmejerier ut med nära 40 nya artiklar som erbjuds butiker, restauranger och storkök. En del är nyheter till hela Sverige och andra är riktade mot de fyra nordliga länen.

– Aldrig tidigare har vi lanserat så många nya produkter samtidigt, säger Anna-Karin Karlsson, chef för marknad och innovation hos Norrmejerier.

Det är den ökande konkurrensen och mjölköverskottet i Europa som driver på innovationer och produktutveckling.

– Vi möter efterfrågan på fler ekologiska produkter och proteinrik kvarg och dessutom med norrländsk mjölkråvara. Det känns extra bra eftersom de flesta kvargprodukter idag är utlandstillverkade, säger Anna-Karin Karlsson.

På riksmarknaden lanseras bland annat nya smaker av ekologisk fil och yoghurt, proteinrik yoghurtkvarg, nya bars från Gainomax och bitad och riven Västerbottensost.

Nyheter exklusiva för Norrland är ekologiskt smör, laktosfri skogsbärsfil och nylansering av pepparkaksfil.