Luleå sjönk i företagarnas ranking
Det visar den senaste Insiktmätningen där SKL, Sveriges kommuner och landsting, mäter NKI, Nöjd kund index.
Högst betyg får Luleå kommun när det gäller bemötande med ett betyg på 76. Minst nöjda är företagarna med information, där betyget blir 68. Sammantaget har Luleå kommun ett Nöjd kund index på 70. Rikssnittet är 68.
I Luleå tillfrågades 555 företag om hur de upplevde servicen från kommunen inom fem områden: brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd och serveringstillstånd. Mest nöjda är företagarna med bemötandet inom bygglov och effektivitet inom serveringstillstånd.
I den totala rankingen där 193 kommuner deltar hamnade Luleå på plats 81, en försämring mot 2013 då kommunen låg på plats 46.
- Det är viktigt för oss att veta hur företagarna bedömer vår service. Det bidrar till ett bra företagsklimat som är en förutsättning för att företag växer och nya företag etablerar sig i Luleå. Vi kommer nu att analysera och utvärdera varför vi har tappat något i den senaste rankningen, säger kommunalrådet Yvonne Stålnacke.