Lars Lindberg ny delägare i [å:t kotyr]

Luleå Lars Lindberg kommer närmast från uppdraget som vd på Luleå Expo och nu tar han steget in i produktionsbranschen med fokus på upplevelsebaserad kommunikation.

- Det känns som en naturlig övergång att gå in som delägare i [å:t kotyr] efter mitt senaste uppdrag, säger Lars Lindberg.

Lars Lindberg har under sin karriär arbetat som bland annat försäljningsdirektör på Tallink Silja Line AB, projektledare på Visit Luleå samt varit ägare av Hummelstugan i Åre och platschef på Kebnekaise Fjällstation. Han har även varit vd under uppstarten av Lapland Resorts med ansvar för Riksgränsen och Björkliden och i juni lämnade han uppdraget som vd på Luleå Expo.

- När jag kom in i Luleå Expo märkte jag att behovet inte längre fanns för den typ av uppdrag som vi hade och rekommenderade att kommunen skulle lägga ner verksamheten. Det tog några månader att övertyga dem och det var helt rätt val.

Han berättar att marknaden har förändrats de senaste åren och att allt fler företag arbetar med event, men att ta steget ut från branschen var Lars Lindberg inte redo att göra. Nu har han köpt 30 procent av produktionsbolaget [å:t kotyr] och har precis börjat arbeta deltid i företaget som projektledare samtidigt som han ägnar sig åt bland annat konsultuppdrag.

- Jag och Robin Lindqvist som grundade [å:t kotyr] för fem år sedan kompletterar varandra väldigt bra. Det känns spännande att anta utmaningen att bland annat övertyga nya kunder om nyttan med att ta hjälp av ett produktionsbolag. Men jag tror på marknaden här uppe för den sortens kommunikation som vi arbetar med.

I framtiden hoppas Lars Lindberg att [å:t kotyr] har fyra till fem anställda.

- Jag tror att vi kan vara mer kreativa om vi är fler i företaget som bollar idéer. Vi är även öppna för samarbeten med andra eventbolag så att vi kan hjälpas åt att stärka regionen.