Joakim Ström ny vd på Samuraj

Luleå Han var med och grundade Vardia försäkringar och nu, sex år senare, tar Joakim Ström steget in i kommunikationsbranschen som ny vd på Samuraj.

- Det känns riktigt roligt och vi har alla förutsättningar för att göra fler affärer och växa som företag, säger Joakim Ström.

Förutom lång erfarenhet av försäkringar och att få företag att växa är Joakim Ström även utbildad inom ekonomi och marknadsföring, men kommunikationsbranschen är ett nytt område för honom. 

- Det känns spännande och jag hoppas att vi fortsätter att växa och kan anställa mer personal i framtiden. Mitt arbete kommer främst att handla om att skapa nya affärer, men även om att strukturera arbetet och förtydliga våra olika roller. 

Samuraj grundades 2013 och de senaste åren har Ulf Lindqvist haft rollen som vd. Han kommer att fortsätta i företaget, men nu som varumärkesstrateg och ansvarig för stora kundprojekt och kommunikationsprodukter.

När Joakim Ström fick frågan om att ta över rollen som vd tackade han ja eftersom han ser en stor potential i Samuraj.

- Vi har alla förutsättningar till att göra mer affärer och utvecklas framåt. Vår plats på marknaden är för mig självklar i och med den kompetens som vi besitter.

Han berättar att de snart kommer att presentera en ny produkt som i nuläget kallas för "Kimono". Det är en molntjänst som möjliggör att fysiska lokaler blir en kommunikationskanal samtidigt som budskapet kan styras på ett nytt och interaktivt sätt. 

De har även precis bildat ett nytt bolag tillsammans med Blåfilm som heter Virtual Light och kommer att arbeta med att skapa affärsnytta för företag via 3-D teknik.

- Vi har mycket på gång just nu och jag har många idéer vilket jag hoppas kan locka nya kunder och skapa intressanta och kreativa projekt.