Bokadirekt växer men har svårt att hitta personal
Låg arbetslöshet skapar rekryteringsproblem för Bokadirekt.
- Det är besvärligt och inte ens rekryteringsföretagen kan hjälpa oss, säger Nils Gillberg, försäljning- och driftschef.
Bokadirekt är en bokningstjänst som grundandes 2000 i Stockholm och de erbjuder tjänster och administration via telefon och online. Fram till 2007 var det bara två personer som drev företaget med 22 användare anslutna till systemet. Nils Gillberg arbetade med marknadssupport på Youcall i Piteå när han fick frågan om att hjälpa till och bygga upp företaget.
- Jag var den första de anställde, men jag hade ingen lust att lämna Norrbotten. De gick med på att jag kunde ringa härifrån så jag tog med mig en av mina kollegor och flyttade in i en lokal på Aurorum.
Efter några månader av hårt arbete anställde de en person till kundtjänsten och sedan dess har det rullat på.
2009 fick Bokadirekt en ny ägarstruktur och sjätte AP-fonden samt Iqube gick in som investerare vilket gjorde att nytt kapital kom in i företaget. Christian Fricke tog även över rollen som ny vd.
- Det var verkligen ett lyft. Vi fick in nya friska pengar och jag gick från att vara säljare till att stiga in i rollen som chef. Nu hade vi utrymme att både växa och våga satsa på verksamheten.
Idag har Bokadirekt 6.200 användare och nya tillkommer varje dag. Kontoret i Luleå har 20 anställda som sköter kundtjänsten samt säljdelen.
- Vi växer hela tiden, att gå från 22 kunder 2007 till vart vi är idag är jätteroligt. Vi ska snart gå ut med en nyrekrytering där vi söker fyra personer, men det är svårt att hitta bra säljare.
För ett tag sedan tog Nils Gillberg till en annorlunda metod för att hitta personal. Han erbjöd 20.000 kronor till den som kunde tipsa om en duktig säljare som de kunde anställa.
- Det fungerade inte, men jag kanske prövar igen. Vi behöver verkligen ny personal och med nuvarande siffror så måste vi även anställa tio stycken nästa år. Det är kul att det går bra för Luleå, men det kan även bromsa tillväxten när man inte lyckas anställa kompetent personal.