Brändögruppen fick fler utländska besökare

Luleå Brändögruppen ökade sina internationella gästnätter med 400 procent förra vintersäsongen.

Företagets strategi är att utveckla verksamheten för att möta en ökande internationell efterfrågan.

– Inom turistnäringen i norra Sverige har vi fokuserat på att erbjuda småskaliga och mer exklusiva upplevelser. Det är det våra kunder efterfrågar, de genuina naturupplevelserna. Därför har vi inga gigantiska aktörer med starka röster men tillsammans är vi både jobbskapare och välfärdsskapare som är viktiga för de orter som vi verkar i, säger Göran Widén, ägare Brändögruppen, till Svenskt Näringslivs regionala sajt. 

Brändögruppen samarbetar med andra aktörer inom Swedish Lapland. En gemensam organisation med bland annat gemensam bokning är en viktig faktor.

– Vi håller just nu på att bygga upp en organisation kring detta så att det ska vara smidigt vilket har blivit allt viktigare då vi räknar med att gästnätterna ska växa minst dubbelt så mycket kommande vintersäsong, säger Göran Widén till Svenskt Näringsliv.