Viltbutiken Biergo vill locka internationella besökare

Luleå Den 2 till 5 november marknadsför Biergo sin nya upplevelseprodukt ”The year of the reindeer” på en av världens ledande resemässor - World Travel Market i London.

För ett år sedan öppnade Susanne Johnsson och Catarina Gunillasson viltbutiken Biergo i centrala Luleå.

- Vi startade Biergo för att vi ville göra ren- och viltkött från norra Sverige tillgängligt på marknaden, säger Susanne Johnsson.

Deras nya produkt är en smakupplevelse där deltagaren genom storytelling får följa renskötarens år; från kalvarnas födelse i maj och kalvmärkningen i juni till förflyttningen mellan betesmarker, samtidigt som det bjuds på en avsmakningsmeny med både traditionella och nya smakkombinationer.

- Med vår nya produkt vill vi göra det möjligt för privatpersoner och företagsgrupper att höra historien om var köttet kommer ifrån och lära sig om renens betydelse för ursprungsbefolkningen, säger Susanne Johnsson.