Tillväxtföretag lyckas bäst i mogna branscher

Skellefteå De mest uthålliga och lönsamma tillväxtföretagen startas i mogna branscher. De går in i ett hörn och utmanar de etablerade, som David mot Goliath. Det sa Thomas Arehns när han föreläste på Företagardagen i Norr i Skellefteå på onsdagen.

Thomas Arehns har arbetat i en rad företag och i 25 år forskat på tillväxtföretag, vilket bland annat lett till nio böcker.

Han gav en rad handfasta råd till dem som vill driva tillväxtföretag, här i ett koncentrat:

”Lyssna på svordomar, inte det kunden ber om. Hitta en svordom och besvara den. Uppfinna själv? Nej, sno och förädla eller förbilliga, alltså satsa på ”kombinnovation”. Sälj, sälj sälj. Gör! Bättre testa nu än utreda. Våga säga nej till många krav och håll fokus på kärnan.  Företagskulturen är viktigare än affärsplanen.”

Själv sammanfattar han det viktigaste rådet till en företagare som vill växa så här:

- Hitta din idé och våga hålla fast vid den. Lyssna gärna på andra, men bestäm själv och sätt ner foten. Man måste vilja och våga.

Hans råd till redan etablerade företag i mogna branscher är:

- Man måste våga gå utanför sig själv och fråga: ”hur ska vi konkurrera ut oss själva?” Och sedan göra det innan någon annan gör det.

Andra föreläsare var Olof Röhlander,  Upphopp AB, Peter Nilsson, LRF Konsult och Katarina Öquist, ABI (Arctic Business Incubator).

Företagardagen i Norr anordnas av konsulterna Anders Wistemar (Awance Affärsutveckling) och Lars Koverberg (Koverberg Consulting) i samarbete med LRF Konsult, Företagarna, ABI, Maxieffect och Helikopter.