Myndigheterna vill ha ökad digital säkerhet

Luleå Just nu pågår en kompanj för att få företagare och privatpersoner att använda myndigheternas tjänst Mina meddelanden.

Mina meddelanden är en tjänst som gör det möjligt för företagare och privatpersoner att ta emot myndighetspost digitalt, samlat i en digital brevlåda.

Vi har hittills valt att ligga lågt med den externa marknadsföringen då vi inte haft tillräckligt många myndigheter som skickat sin post digitalt. Men nu börjar det ta fart och företagen börjar se nyttan med att ta emot post på det här säkra och miljövänliga sättet, säger Eric Thorén, beställare av tjänsten och chef för Skatteverkets kundmötesenhet, i ett pressmedelande.

Det som krävs för att ta emot post från myndigheterna digitalt istället för som papperspost är att företagen skaffar en säker digital brevlåda. Firmatecknaren går in på webbplatsen minameddelanden.se och skaffar en brevlåda godkänd för tjänsten med hjälp av sin e-legitimation. Finns fler firmatecknare så går de in och signerar på samma sätt.

De myndigheter som är anslutna är hittills: Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Statens tjänstepensionsverk (SPV), Tillväxtverket, Transportstyrelsen, Tullverket., Tomelilla och Värnamo kommuner.

Under 2016 kommer även CSN, Jordbruksverket, Lantmäteriet, Migrationsverket, Polismyndigheten, Riksarkivet och SKL - Sveriges Kommuner och Landsting med. Fler kommuner kommer också att ansluta.