Luleå vann Placebrander of the year

Luleå Luleå kommun och Yours kommunikationsbyrå vann utmärkelsen Placebrander of the year, en tävling i platsmarknadsföring.

Utmärkelsen delades ut under tisdagkvällen och Luleå vann i hård konkurrens med Borås, Eskilstuna, Örebro och Höga kusten.

Luleå vann med kampanjen Original Luleå Story, där viktiga delar är Facebooks etablering, den nordligaste Pridefestivalen, Alla hjärtans stad, iskonserthallen Icemusic och samarbetet med Austin, Texas. 

Kommunikationsbyrån Yours har arbetat fram kampanjen Original Luleå Story, som lyfter fram "moderna berättelser om Luleå". 

I juryns motivering till priset heter det:

"För ett konsekvent och professionellt sätt att stärka bilden av en plats såväl internt som externt. Med fingertoppskänsla och finess går utveckling och marknadsföring hand i hand. Internationella samarbeten, världskända etableringar och unika reseanledningar ramas in och sprids inifrån och ut på ett äkta sätt. Vinnaren är en förebild för platsmarknadsföring i hela Sverige"

Bakom tävlingen står företaget Placebrander AB, i Jönköping.

Det här är den tredje utmärkelsen för Luleå kommun på kort tid. Nyligen utsågs Luleå till Årets tillväxtkommun och Norrlands superkommun.